حسینی رنت | اجاره ون | ون دربستی | اجاره مینی بوس و میدل باس 09123827752

پارک ائل گلی تبریز

منتشر شده در ۵ آبان ۱۳۹۷

یکی از زیبا ترین مکان ها و نماد گردشگری تبریزکه تمام مسافران داخلی و توریست های خارجی را به خود در این شهر جذب می کند پارک ائل کلی می باشد. تقریبا هر گردشگری که از این شهر دیدن کرده سری هم به ایل گلی زده و خاطره ای خوش از آن با خود به همراه برده است. ایل گلی که به نام های ائل گلی، ائل گولی، شاه گلی و شاه گولی نیز خوانده و نوشته می شود، مهمترین گردشگاه و مجموعه تفریحی تبریز به شمار می رود که در جنوب شرق این شهر واقع شده است. ایل گلی، گردشگاهی به شکل اکثر باغ های قدیمی ایرانی است که از دریاچه و عمارت کلاه فرنگی (کاخ ایل گلی) در میان باغی بزرگ و درختانی سر به فلک کشیده، تشکیل شده است. در کنار این دیدنی ها، پارک ایل گلی جذابیت های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به لونا پارک، مرکز مینی گلف، مجمتع اسکیت، کافه ها، رستوران ها و دکه های خیابانی و تالار اندیشه نام برد.

مجموعه 360x264 پارک ائل گلی تبریز

قایقرانی در دریاچه ایل گلی، پیاده روی و پیک نیک در باغ دلگشا و باصفای آن، هیجان گردش در شهربازی، شکم گردی به ویژه لقمه های دلچسب و داغ تخم مرغ، سیب زمینی و کره آب شده، گوشه ای از تفریحات این پارک مشهور را شامل می شوند.

ائل گلی2 360x264 پارک ائل گلی تبریز

این پارک دیدنی به دلیل وجود عمارت تاریخی کاخ ایل گلی در آن، در ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۷۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ائل گلی4 360x264 پارک ائل گلی تبریز

دریاچه پارک ایل گلی، یکی از قسمت های اصلی این تفرجگاه بزرگ و تماشایی به شمار می رود و زیبایی خاصی به کل مجموعه بخشیده است. به این دریاچه دریاچه ائل گلی ویا شاه گلی نیز گفته می شود که وسعت آن به ۵.۵ هکتار می رسد و می تواند تا ۷۲۰,۰۰۰ مترمکعب آب را در خود جای دهد. دریاچه ابعادی ۲۰۰ در ۲۰۰ متر دارد و به مانند نگینی در میان پارک ایل گلی می درخشد. عمق استخر در عمیق ترین قسمت آن به ۱۲ متر می رسد؛ اما در گوشه شرقی این عمق بین ۳ تا ۶ متر متغیر است. البته در گذشته استخر ابعادی بزرگتر داشت و کف آن نیز طبیعی بود؛ اما اکنون به خاطر وجود باغچه ای در اطراف، ابعادش کاهش پیدا کرده است. آب دریاچه از یکی از شعبه های رودخانه لیقوان- که در نزدیکی روستای چاوان جاری است- تامین می شود و به صورت جویباری کوچک از جنوب شرقی دریاچه به درون آن می ریزد. در کنار این، آب آبشارهای مصنوعی که در تپه روبرویی دریاچه جاری هستند نیز در انتها به استخر شاه گلی می ریزد. استخر ایل گلی به مانند استخرِ دیگر باغ های ایرانی، عمارتی کلاه فرنگی را در مرکز خود جای داده است.

ائل گلی5 360x264 پارک ائل گلی تبریز

کاخ ایل گلی یا عمارت کلاه فرنگی بنایی هشت ضلعی و دو طبقه است. این کاخ یکی از نمادهای شهر تبریز به شمار می رود و قدمت آن به دوران آق قویونلوها  باز می گردد. سازه ای زیبا و الماسی شکل با گنبدی کوچک بر بالای آن که تا پایان دوره قاجار، گردشگاهی برای شاهزادگان درباری بود و امروزه به رستوران و تالاری برای پذیرایی از مسافران و مردم تبدیل شده است. این عمارت زیبا و دو طبقه به وسیله‌ خیابانی از سمت ضلع جنوبی دریاچه به دیگر قسمت های پارک متصل است و به مانند شبه جزیره ای در استخر شاه گلی خودنمایی می کند.